3. Werkwijze

landkaart Curacao
Per opdracht kun je hulpmiddelen vinden bij infobronnen, deze kun je gebruiken bij het maken van de opdrachten.
 
We beginnen onze reis. We gaan starten op de kaart van Curaçao bij nummer 1.
 
Opdracht 1:
We willen eerst wat weten over Curaçao. We hebben een vragenlijstje die je in moet vullen. Dit doe je door informatie te zoeken in een atlas en via het internet. De sites die je kunnen helpen staan bij infobronnen. Op deze manier maak je kennis met het land.
 
vragenlijst:
1. In welk werelddeel ligt Curaçao?
2. Bij welk koningkrijk hoort Curaçao?
3. Welke talen worden er gesproken?
4. Hoeveel inwoners heeft Curaçao?
5. Is er een tijdsverschil met Nederland? zo ja, hoeveel is dat, en zit er nog verschil in qua zomer en wintertijd?
6. Welke muntheenehid kennen ze op Curaçao?
7. Wat is de hoofdstad van Curaçao?
 
Om een beeld te krijgen van Curaçao bekijk je het volgende filmpje.

Opdracht 2:
We reizen verder op de kaart naar onze 2e bestemming. We komen aan bij het strand. (2)

Hier gaan we onderzoeken hoe het weer, klimaat en temperatuur is in Curaçao.
Probeer zelf zoveel mogelijk informatie te vinden over dit onderwerp, de sites die je kunnen helpen staan bij infobronnen.

Typ de informatie die je hebt gevonden in een kort verslagje op je computer.

Daarna ga je een weerbericht maken met het weer voor de komende week op Curaçao.

Je mag deze opdracht zelf vormgeven. Je mag het in een powerpoint zetten, je mag het tekenen in paint, je mag een grafiek maken, zelf op een blad tekenen enzovoort. Maar zorg wel dat je het op een manier doet zodat je dit weerbericht ook kunt presenteren aan de rest van je klas.


Opdracht 3:

We reizen verder op de kaart naar onze 3e bestemming. We komen aan bij een basisschool. (foto 6)

We gaan kijken hoe de scholen er hier uitzien. Bekijk het filmpje en de site. In het filmpje krijg je informatie van kinderen die op Curaçao naar school gaan. Op de site kun je foto's vinden van hoe een school eruit ziet. De sites die je kunnen helpen staan bij infobronnen.



Als je hiervan op de hoogte bent ga je samen je eigen school bouwen. Deze school moet lijken op de scholen op Curaçao. Je gaat deze school maken van karton. Het moet een 3D school worden zodat je ook door de raampjes naar binnen kan kijken. Je moet dan minimaal 2 tafeltjes zien waar de kinderen aan zitten en een schoolbord. Verder mag je zelf nog dingen toevoegen.

 

Opdracht 4:
We reizen verder op de kaart naar onze 4e bestemming. We komen aan bij een huis. (foto 7) (foto huis-webquest)

We gaan kijken hoe de huizen eruit zien en welke voorzieningen ze op het eiland kennen, bijvoorbeeld water,electriciteit enz.

Voor informatie zoek je op het internet. De sites die je kunnen helpen staan bij infobronnen. Van de informatie die je gevonden hebt zoek je plaatjes voor op je muurkrant. als je geen plaatjes kunt vinden mag je ze ook zelf tekenen en die op je muurkrant plakken.


Je mag op je muurkrant ook, naast de plaatjes ook kort en bondige zinnen schrijven die je tijdens je presentatie gaat toelichten.
Je gaat je muurkrant voor de klas presenteren, hierbij licht je je plaatjes en eventuele zinnen toe. Je vertelt dus wat je op internet hebt gevonden en laat je tekeningen en of plaatjes zien.
 








Opdracht 5:
We reizen verder op de kaart naar onze 5e bestemming. We komen aan bij een restaurant.












Wat leuk dat jullie een kijkje komen nemen in ons restaurant "Sabroso". Hieronder zie je een paar typische Curaçaose gerechten uit onze keuken.
Waarschijnlijk zie je ook etenswaren in de Curaçaose keuken wat ook in Nederland wordt gebruikt. Jullie gaan ook nog zelf een gerecht kiezen die jullie met z'n tweeën gaan bereiden.

Bij elk gerecht staat duidelijk wat daarvoor nodig hebt, en stap voor stap wat je moet doen. Je kunt kiezen uit:
1. Kos di lechi (snoepgerecht)               (word bestand kos-di-lechi toevoegen)
2. Panlefi's (Curaçaose eierkoeken)       (word bestand panlefi's toevoegen)
3. Leter (Curaçaose pindakoekjes)        (word bestand leter toevoegen)
4. Tropische vruchtensalade                 (word bestand tropiche vruchtensalade toevoegen)
 
Overleg met jullie leerkracht of je het gerecht aan de klas kunt laten zien als je het klaar hebt.
Maak een foto van je gerecht die je tijdens je presentatie kunt laten zien.  

Tijdens de presentatie vertel je hoe je het vond om dat te maken en of het wel of niet lekker was.
Bon apetit alvast (Smakelijk eten)! 
 
Afrondingsopdracht:
Gefeliciteerd! Jullie zijn aan het einde gekomen van jullie reis.
Door de 5 verschillende opdrachten uit te voeren hebben jullie Curacao van dichterbij leren kennen.
Je weet nu hoe het leven er daar uit zien.
Jullie gaan als eindopdracht een presentatie geven aan de klas waarin je je ervaring gaat delen.
Tijdens je presentatie vertel je en laat je zien wat je bij de verschillende opdracht hebt gemaakt en geleerd.
 
Controleer zelf bij de beoordelingscriteria of je aan alle eisen voldoet die er staan.
Indien dat niet zo is kun je je opdracht nog aanvullen/aanpassen waar dat moet.